Cosul meu

Comenzi telefonice 0752 083 935

Cum influențează aportul de zahăr tensiunea arterială

Cum influențează aportul de zahăr tensiunea arterială

Deși se știe că un consum ridicat de sodiu (sarea) duce la hipertensiune arterială, consumul de zahăr poate juca și el un rol in aparitia acestei boli. Consumul de prea mult zahăr poate inhiba producția de oxid nitric (NO) în vasele de sânge. Oxidul nitric ajută în mod normal la vasodilatație (expandarea vaselor de sânge). Fără oxid nitric, poate rezulta fenomenul de vasoconstricție (îngustarea vaselor de sânge), ceea ce duce la aparitia hipertensiunii arteriale.

In cele ce urmeaza vom discuta despre rolul pe care îl joacă zahărul în hipertensiunea arterială și veti descoperi modalități de a menține aportul de zahăr și, la rândul său, tensiunea arterială la niveluri sănătoase.

Hipertensiune arterială: zahăr vs. sare

De obicei, oamenii cred că sarea este dăunătoare pentru tensiunea arterială. Cu toate acestea, zahărul este de fapt responsabil și de hipertensiunea arterială și este o cauză principală a acesteia.
Fructoza, un tip de zahăr simplu, crește nivelul de acid uric din sânge, care, la rândul său, inhibă producția de oxid nitric. Oxidul nitric este ceea ce vă ajută vasele de sânge să mențină flexibilitatea, astfel încât atunci când nivelurile de oxid nitric sunt scăzute, puteți experimenta o creștere a tensiunii arteriale.
În plus, un consum crescut de zahăr poate duce la creșterea în greutate. Obezitatea contribuie și la creșterea tensiunii arteriale.
De asemenea, zahărul din alimentele procesate este considerat un factor principal al hipertensiunii arteriale.  Unele zaharuri sunt mai rele decât altele. În special, „zahărul adăugat”, cum ar fi zahărul de masă și siropurile folosite pentru prepararea și procesarea alimentelor, este considerat a fi mai dăunător decât zaharurile naturale, cum ar fi cele prezente in fructe și lapte.

Mai mult, cercetările sugerează că aportul de zahăr poate crește de fapt sensibilitatea la sare, ceea ce duce la efectele negative sporite ale sodiului asupra tensiunii arteriale. Un studiu de cercetare din 2017 a descoperit, de fapt, o asociere între consumul de zahăr și hipertensiunea arterială la femeile în vârstă.

Hiperinsulinemie

Hiperinsulinemia apare atunci când nivelul de insulină din sânge este mai mare decât în mod normal. Insulina este un hormon care preia glucoza din alimentele pe care le consumam în celule, unde este folosită pentru energie.
Este unul dintre criteriile de diagnostic pentru diabetul de tip 2, o afecțiune care se dezvoltă atunci când organismul devine mai puțin sensibil la insulină și nu o poate folosi eficient pentru a transforma zahărul în energie. Dacă este lăsată netratată, hiperinsulinemia poate duce și la hipertensiune arterială.
Studiile au arătat că aproximativ jumătate dintre cei cu hipertensiune arterială au fie hiperinsulinemie, fie intoleranță la glucoză.

Rezistenta la insulina

Rezistența la insulină este, de asemenea, asociată cu hipertensiunea arterială. Cu rezistența la insulină, corpul  se luptă să folosească glucoza pentru energie, deoarece nu răspunde la insulină așa cum ar trebui. Acest lucru duce la supraproducția de insulină de către pancreas.
Rezistența la insulină este strâns legată de hipertensiune arterială și, împreună, duc la un risc crescut de boli de inimă și diabet.

Oxid nitric

Oxidul nitric, produs de stratul interior al celulelor vaselor de sânge, relaxează mușchii interiori ai vaselor de sânge și îi deschide.Acesta ajută la creșterea fluxului sanguin și controlează tensiunea arterială.
Pe măsură ce îmbătrânim, celulele noastre produc mai puțin oxid nitric, astfel încât vasele de sânge devin mai puțin flexibile, contribuind la hipertensiune arterială, inflamație a vaselor de sânge și ateroscleroză (acumularea de plăci pe pereții interiori ai celulelor), care este un factor de risc cunoscut al bolilor de inimă.

Produsii avansati de glicatie

Produsii avansati de glicatie (AGE) sunt compuși potențial dăunători care există în organism și în alimente, in timpul procesului de gatire. Acestia se formează atunci când proteinele sau grăsimile se combină cu zahărul prin procesul de glicatie. Nivelul acestora  este crescut in anumite conditii patologice, cum ar fi hiperglicemie, hiperlipidemie sau stres oxidativ. Recent s-a demonstrat ca AGE sunt implicati intr-un număr mare de afectiuni, cum ar fi diabet zaharat, ateroscleroza, afectiuni cardiovasculare, diverse forme de cancer, boala Alzheimer sau afectare renala.

Modificări  ale dietei pentru scăderea tensiunii arteriale

Sfaturi precum începerea zilei cu un smoothie bogat în nutrienți, savurarea fructelor proaspete și asigurarea unui aport adecvat de apă pot ajuta la controlul poftelor și vă pot împiedica să consumați zahăr procesat.

Alegeți o dietă bogată în următoarele:

– Fructe
– Legume
– Cereale integrale
– Produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi
– Carne de pasare  și pește fără piele
– Nuci și leguminoase
– Uleiuri vegetale obtinute din materii prime netropicale

Asigurați-vă că limitați aportul de grăsimi saturate și trans, sodiu, carne roșie (alegeți cele mai slabe bucăți disponibile dacă mâncați carne roșie) și dulciuri și băuturi îndulcite cu zahăr.
Există unele dovezi care sugerează că suplimentarea dietei cu L-glutamină (aminoacid) poate fi benefică. Un studiu a demonstrat că, la persoanele supraponderale și la cele cu obezitate, efectul suplimentelor cu L-glutamină asupra florei intestinale a fost similar cu cel al programelor de slăbire.

Cel mai bun mod de a determina tensiunea arterială medie este să o masurati de mai multe ori cu ajutorul unui tensiometru digital. Pe măsură ce veti reusi sa reduceti aportul de zahăr, veti putea monitoriza progresul în timp.
Dacă doriți să reduceți riscul de hipertensiune arterială și afecțiunile asociate, reducerea consumul de zahăr, în special zahăr procesat, este un prim pas grozav. Tensiunea arterială crescută în timp poate afecta arterele coronariene și poate duce la alte consecințe asupra sănătății.

© Medisana 2022